גשר מאלמו קופנהגן

גשר קופנהגן – מאלמו (גשר ארסונד) ונסיעה בין הערים

אחד ממבני התשתית המרהיבים ביותר בקופנהגן הוא הגשר המחבר בין הבירה הדנית לעיר מאלמו השוודית. בשמו הרשמי, גשר ארסונד (שם משולב בדנית ושוודית: Øresundsbron) הוא הגשר הארוך ביותר באירופה המורכב מגשר, מנהרה ואי מלאכותי. הגשר משלב תנועת רכבות (בשתי מסילות) ומכוניות (בכביש ארבע-מסלולי) החוצות את מצר ארסונד, ויבכך יצר לראשונה מעבר יבשתי בין דנמרק לשוודיה. רוב האנשים מכירים אותו מהסדרה הדנית-שוודית "הגשר", אבל על כך בהמשך.

גשר מאלמו – קופנהגן

גשר מאלמו – קופנהגן נחשב ליצירת מופת הנדסית. אורכו הכולל של הגשר הוא 7,845 מטר – בערך מחצית המרחק בין דנמרק ושוודיה – ומשקלו הכולל הוא 82,000 טון. שאר המרחק מכוסה על ידי האי המלאכותי "פלפל" ("פברהולם" בשוודית או "פברהולמן" בדנית) שאורכו כ-4 ק"מ, ועל ידי המנהרה שאחריו, בצד הדני, שאורכה כ-3.5 ק"מ. אורכו הכולל של המעבר בין המדינות הוא קצת יותר מ-15 קילומטר.

לבאים מכיוון דנמרק, המנהרה מתחילה ליד שדה התעופה של קופנהגן וממשיכה ברובה מתחת לפני הים, עד העלייה לאי המלאכותי ועל הגשר.

כלי שיט שגובהם מתחת ל-57 מטר יכולים לעבור מתחת לגשר, אך בפועל רוב התנועה הימית דרך מצר ארסונד עוברת דרך מצר דרוגדן (שם נמצאת המנהרה). זו בדיוק הסיבה שחלקו של המסלול נבנה בתור מנהרה: הרצון לאפשר ראות טובה ומעבר רחב לאוניות גדולות יותר, ועל הדרך למנוע הפרעה לתנועה האווירית מנמל התעופה הסמוך של קופנהגן ולמנוע היווצרות גושי קרח במיצר בעונת החורף.

בניית הגשר הושלמה באוגוסט 1999. פרדריק, נסיך הכתר הדני, ועמיתתו ויקטוריה, נסיכת הכתר של שוודיה, נפגשו במרכז הגשר כדי לחגוג את השלמתו. טקס החנוכה הרשמי נערך ביולי 2000 בנוכחות מרגרט השנייה, מלכת דנמרק וקרל השישה עשר גוסטב, מלך שוודיה. כל אחד מהמלכים הגיע ברכבת מארצו לאי המלאכותי שנמצא במרכז, שם חוברו הרכבות לרכבת אחת, שנסעה לשוודיה, וממנה הם חזרו לדנמרק במכונית. הגשר נפתח לתנועה מאוחר יותר באותו יום, לא לפני שהוא נפתח לטובת קהל רצים שחצו אותו בריצת חצי מרתון ("ברולופט", ריצת הגשר).

בניית גשר ארסונד עלתה כשלושה מיליארד דולר. כדי לממן את הבניה, נקבע מחיר אגרה לנסיעה של כ-230 קרונות דניות לרכב פרטי. המחיר היה גבוה יחסית, ולכן תנועת הנוסעים בגשר לא הגיעה לכמות הצפויה – מה שגרר הוזלה של המחיר לכ-125 קרונות דניות לרכב. מצד שני, צפונית לגשר עדיין פועל קו מעבורות שחוצה את המיצר – בין הלסינגור (Helsingor) בדנמרק להלסינבורג (Helsingborg) בשבדיה – והוזלת המחיר עוררה את זעמם של מפעילי המעבורות.

גשר ארסונד

"הגשר"

הגשר (בדנית: Broen, בשוודית: Bron) היא סדרת דרמה משטרתית משנת 2011, בהפקה משותפת של הטלוויזיה הממלכתית השוודית ורשות השידור הדנית. הסדרה מתחילה כאשר גופת אישה מתגלה על הגשר, בדיוק במקום בו עובר הגבול בין שוודיה ודנמרק. הדבר מחייב שיתוף פעולה של רשויות החוק בשתיהן, והדמויות מדברות שוודית ודנית (שכל אחת מהן מובנת לדוברי האחרת במידה מסוימת, אך גם בסדרה וגם במציאות מתקשים שוודים ודנים לעקוב זה אחר זה אם אינם מדברים לאט ובבירור, אלמנט המנוצל בעלילה).

הסדרה נמכרה ושודרה בעשרות מדינות ברחבי העולם, וגם בישראל שודרה בערוץ כאן 11.

גשר ארסונד בלילה
גשר ארסונד בלילה

נסיעה מקופנהגן למאלמו

אם אתם בקופנהגן ויש לכם זמן פנוי, אתם יכולים לקפוץ לעיר השבדית מאלמו שכאמור מרוחקת כ-20 ק"מ נסיעה מקופנהגן. מעבר לביקור בעיר השוודית הנחמדה, תזכו לראות את גשר ארסונד הנפלא מהמיקום הכי טוב שיש.

כמו שכבר ציינו, זכרו שהגשר הוא כביש אגרה ולכן במידה ואתם נוסעים ברכב שכור תיאלצו לשלם. תחבורה ציבורית היא עדיפה ויותר משתלמת לדעתנו, ויש מספר דרכים לנסוע מקופנהגן למאלמו:

רכבת – זוהי האפשרות היקרה יותר, אך היתרון הינו התדירות.

אוטובוס flybus 737 מוביל בין שדות התעופה של שתי הערים. אוטובוס פרטי של חברת Flixbus יוצא סמוך לגני טיבולי ולתחנת הרכבת המרכזית של קופנהגן ומגיע עד כיכר גוסטב אדולף במאלמו (הצמודה לעיר העתיקה). הנסיעה לא יקרה במיוחד (כ-12 אירו) ונעשית באוטובוס מפואר עם wifi ושירותים.

זמן מומלץ לביקור במאלמו תלוי בכם כמובן ובהעדפות שלכם, אבל לדעתנו יום להסתובב בעיר הוא מספיק ולגמרי ניתן להגיע למאלמו בבוקר ולחזור לקופנהגן בערב.

שאלות נפוצות

כמה זמן לוקחת נסיעה ברכבת בין מאלמו לקופנהגן?

הנסיעה ברכבת בין הערים לוקחת כ-35 דקות.

מה תדירות הרכבות בין קופנהגן למאלמו?

רכבות יוצאות מקופנהגן H (התחנה המרכזית של קופנגן) כל 20 דקות וזמן הנסיעה הוא כ-35 דקות למרכז מאלמו. ניתן גם לקחת רכבת ישירה למאלמו מנמל התעופה של קופנהגן (ניתן להגיע לשדה התעופה של קופנהגן גם ברכבת וגם במטרו).