הצוקים הלבנים דנמרק

הצוקים הלבנים בדנמרק: האי מון (Møns Klint)

כשביקרתי את הצוקים הלבנים בדנמרק הרגשתי שאני יכול לשבת שם כל היום ופשוט לבהות. הם כל כך גדולים, וכל כך לבנים, וכן, גם מוגדרים אתר מורשת עולמי של אונסק"ו. אבל אם בהייה בפה פעור במונס קלינט לא מספיקה לכם, ואתם רוצים באמת לחוות את המקום, נסו אחת (או יותר) מהפעילויות השונות שהוא מציע.

הקאריביים הקרים

במרחק של פחות משעתיים דרומית לקופנהגן נמצא אחד מהפלאים הגדולים והמפתיעים של דנמרק – מונס קלינט (Møns Klint). צוקי הגיר בני 70 מיליון השנים מתפוררים בעדינות לתוך הים הבלטי באי מון, מה שהופך את המים לבהירים ומזמינים במיוחד. זה מסוג המקומות שאנשים עוברים אליהם ולא עוזבים לעולם.

מונס קלינט הוא מקטע של 6 קילומטרים של צוקי גיר וגיר לבן לאורך החוף המזרחי של האי הדני מון שבים הבלטי. חלק מהצוקים נופלים במאונך מגובה של 120 מטרים לתוך הים שמתחתם. הצוק הגבוה ביותר הוא "דרונינגסטולן", שגובהו 128 מטרים מעל פני הים. האזור סביב מונס קלינט כולל יערות, שטחי מרעה, בריכות וגבעות תלולות, כולל גבעת אבורביירג, שגובהה 142 מטרים והיא אחת מהנקודות הגבוהות ביותר בדנמרק. הצוקים והפארק הסמוך מוגנים כיום כשמורת טבע. מונס קלינט מושך כ-250,000 מבקרים בשנה. ישנם שבילים מסומנים היטב להולכי רגל, רוכבים ורוכבי אופניים. השביל לאורך הצוקים מוביל למדרגות היורדות לחוף במספר מקומות.

בגלל אופיה המיוחד של הקרקע הגירית, יש באזור הרבה צמחים נדירים, ובפרט כמה זנים של סחלבים שמגיעים לשיאם בתחילת הקיץ. במיוחד, סחלב הגברת הגבוה (Orchis purpurea) צומח מתחת למדרגות המובילות לחוף. הגיר גם מעניק גוון ירוק-בהיר ייחודי לעצים (בוקיצה) לאורך ראשי הצוקים, ומחזיק את צבעי האביב שלהם לאורך כל עונת הקיץ. בפארק הגבעות המשתרע כמה קילומטרים פנימה מהחוף, ישנם מספר בריכות וביצות המאוכלסות רבות בעצים. מספר מסלולים מסומנים מספקים הזדמנויות להולכים, רוכבים ורוכבי אופניים לגלות את הסביבה.

הצוקים הלבנים בדנמרק
הצוקים הלבנים

נקודות עניין

פארק ליזלונד, בקצה הצפוני של הצוקים, הוא שילוב יפה של בתים קטנים, בריכות ומדשאות מתגלגלות שנבנו על ידי אנטואן דה לה קלמטה עבור אשתו אליזבת (או ליסה) בסוף המאה ה-18.

אחוזת קלינטהולם (Klintholm Gods), ממערב לאזור היער לאורך הצוקים, היא אוסף של מבני חווה ישנים שנבנו בשנת 1780 ופארק גדול. בית האחוזה שהיה חלק מהאחוזה נהרס בשנת 2000 כתוצאה מריקבון יבש.

גיאו-סנטר מונס קלינט הוא מוזיאון גיאולוגי קרוב לראש צוקי הגיר. המוזיאון מסביר את הגיאולוגיה של צוקי הגיר ויש בו תערוכות על המאובנים שנמצאו בגיר. ליד המוזיאון מתחילים מספר מסלולי הליכה לצוקים, כולל שני גרמי מדרגות מרהיבים מהצוק לחוף.

בית האחוזה בליזלונד
בית האחוזה בליזלונד

הצוקים הלבנים בדנמרק – פעילויות מומלצות

1. מהמים או בתוכם
סירות מפרש, קיאקים, טיולי דיג… ואפילו צלילה ושנורקלינג. אפשר לשכור ולנסות הכל במונס קלינט! בעוד שניתן לשכור קיאקים וסירות לבד, רעיון מצוין הוא להצטרף לסיור מודרך במים. לדוגמה, מדריך מקומי יכול לקחת אותך לסיור שיט בן שעתיים. תוך כדי התפעלות מהצוקים הלבנים הענקיים, תלמד על כל ההיסטוריה הטבעית הייחודית של המקום שנמשכת מיליוני שנים!

2. על סוס
אפשר להצטרף לסיור מודרך על גבי פונים איסלנדים קטנים וחזקים, לטיול מושלם. הם לא רק חמודים, אלא גם מומחים בשטח המקומי, כך שהטיול מתאים גם למתחילים וגם לרוכבים מנוסים. אפשר אפילו לקבל מדריך פרטי אם בא לך טיול שקט יותר לאורך השבילים הרבים החוצים את הצוקים והיערות במונס קלינט.

3. מתחת לכוכבים
מונס קלינט הוא לא רק שמורה ביוספרית של אונסק"ו, אלא גם הפארק הראשון בסקנדינביה עם שמי לילה כהים (Dark Sky Park), יחד עם ניוארד הסמוכה. זה אומר שזה אחד המקומות הטובים ביותר בדנמרק לחוות את ההדר המופלא של שמי הלילה. ולא רק הצוקים עצמם חופשיים מזיהום אור ונותנים מקום מושלם לצפות בכוכבים נופלים וגלקסיות. בקמפ מונס קלינט אפשר ממש לישון תחת הכוכבים, כולל "לאונג' כוכבים" שבו ניתן לנוח ולהרהר על כמה קטנים ולא משמעותיים אנחנו 🙂

4. מקרוב
יש סיבה שאומרים שהאי הזה הוא המקום בו נוצרה דנמרק. מעבר לשפע והייחוד הגיאולוגי של האי, ההיסטוריה של מונס קלינט היא משהו שאפשר ממש לגעת בו! החוף בתחתית הצוקים הלבנים בדנמרק הוא אוצר של מאובנים עתיקים, ואנשים נפלאים ממרכז גיאו-מונס קלינט יכולים לקחת אותך ולעזור לך למצוא אותם!

5. על אופניים
חבוש קסדה וסייר ביער שבקצה הצוקים, בשני מסלולי אופני ההרים החוצים את השטח בנוף ציורי. ולרוכבים שמעדיפים רכיבה רגועה יותר, יש הרבה אפשרויות לרכיבת אופניים באזור, כולל מסלול האופניים סביב הים הבלטי (N8), שהנקודה הגבוהה ביותר בו, לאורך 820 ק"מ, נמצאת ממש בראש מונס קלינט.

האי מון

איך להגיע אל הצוקים הלבנים בדנמרק

האי היפה מון נמצא שעה וחצי דרומית לקופנהגן ברכב. מונס קלינט נמצא בצדו המזרחי של האי, וישנן אפשרויות רבות ללינה ממש ליד הצוקים. לוקח קצת יותר זמן להגיע בתחבורה ציבורית, אבל זה אפשרי!