כלבי ים בדנמרק

כלבי ים בדנמרק: האי פנה (Fanø)

רוצים לראות כלבי ים בדנמרק? האי פנֶה (Fanø) הוא המקום עבורכם! האי ממוקם בקצה המערבי של דנמרק, כ-10 דקות שיט במעבורת מהעיר אסביירג שבחצי האי יוטלנד. מדובר באי קטן שמזוהה בעיקר כיעד נופש לדנים וגרמנים. פנֶה הוא אי ציורי עם אווירה כפרית. העיירה נורדבי (Nordby), שהיא הגדולה ביותר באי, מזכירה בגודלה מושב קטן בישראל.

פנה היה במקור אזור דייג וחקלאות, אך עם הזמן התפתח יעד תיירותי פופולרי. במאה ה-19 האי היה מרכז לבניית ספינות, ובתי העץ המפוארים בכפרים נורבי (Nordby) וסודבי (Sønderho) הם עדות לאותה תקופה מפוארת. הכפרים משמרים עד היום את האופי המסורתי שלהם עם בתים צבעוניים ורחובות צרים.

לאי יש חופים חוליים פראיים ומרהיבים, דבר שלא נפוץ במיוחד בדנמרק. תופעות של גאות ושפל בולטות בו, מה שמוסיף לייחודיותו. אזורים רבים באי נותרו בתוליים, מלאים בשיחים, עצים, אגמים קטנים, ומגוון רחב של בעלי חיים וציפורים נדירות. אורכו של האי הוא כ-13 ק"מ בלבד, מה שמקל על סיור באופניים לכל אורכו. רכבתי על אופניים מהקצה הצפוני לדרומי ובחזרה, ואני ממליץ בחום לעשות זאת. הדרך שקטה, הטבע מסביב עוטף מכל עבר, ויש הרבה נקודות עצירה מעניינות שאפשר לרדת ולחקור אותן.

פנה ידועה בחופיה הרחבים והמרהיבים, המושכים גולשי קייטסרפינג המתפזרים לאורך החוף. החופים מושלמים גם למשפחות שמחפשות רוגע וגם לחובבי טבע המעוניינים לראות את בעלי החיים השונים, כמו כלבי הים המתגוררים באזור (זוהי השמורה עם הכי הרבה כלבי ים בדנמרק). חופי האי ייחודיים, מלאים בצדפים וציפורים שלא מורגלות בנוכחות של בני אדם. בקצה הדרומי של האי תמצאו את הכפר הקטן והחמוד סודבי (Sønderho) – מקום מצוין להפסקת גלידה! וכמו במקומות רבים באי, גם שם תמצאו חוף פראי ויפהפה בקרבת הכפר.

נקודות נוספות שכדאי לשים לב אליהן:

  1. רוב התיירים הם מדנמרק וגרמניה, ולכן קשה למצוא שם דוברי אנגלית. גם שלטי ההסבר והמפות כמעט ולא קיימים באנגלית, אבל אפשר להסתדר.
  2. האי מתעורר רק אחרי השעה 10:00 בבוקר. לפני כן הרחובות ריקים והחנויות סגורות.
  3. עלות המעבורת נגבית רק בכיוון ההלוך.
  4. בפנֶה אין אכסניית נוער, אלא בתי קיץ, אתרי קמפינג ומקומות לינה יקרים יותר, אך האי קרוב מאוד לאסביירג – רק 10 דקות נסיעה במעבורת.

לסיכום, אם אתם מחפשים מקום ייחודי ושקט בדנמרק, עם חופים טבעיים, ים כחול, טבע שלא נגעו בו ואווירה כפרית – פנֶה הוא היעד המושלם עבורכם.

האי פאנו
פסטיבל העפיפונים באי פנה

כמה עצות לתכנון:

במהלך השנה נערכים באי מספר פסטיבלים ואירועים, כמו פסטיבל העפיפונים הבינלאומי המתקיים בקיץ, בו שמיים מלאים בצבעים וצורות מיוחדות של עפיפונים מכל העולם. זהו אירוע משמח שמתאים לכל הגילאים ומכניס אווירת חג לכל האי. מומלץ לנסות "לתפוס" אחד מהאירועים האלו.

פנה נגישה במעבורת מהעיר אסביירג (Esbjerg), והמעבורות פועלות בתדירות גבוהה לאורך היום. הנסיעה אורכת כחצי שעה בלבד, מה שהופך את האי ליעד נוח גם לטיול יום וגם לחופשה ארוכה יותר.

אם אתם מבקרים בפנה, אל תפספסו ביקור במוזיאון Fanø שבו תגלו את ההיסטוריה הימית העשירה של האי, כמו גם טיול בכפר סודבי, אחד הכפרים היפים והמשומרים ביותר בדנמרק.