קופנהגן

ניהאון (Nyhavn): נמל קופנהגן

ניהאון (בדנית: Nyhavn, "הנמל החדש") הצבעוני והכובש הוא אחד מהמראות האיקוניים ביותר של קופנהגן ואחד המקומות האהובים ביותר על המקומיים לשתיית בירה קרה ביום חם.

הבניינים של נמל קופנהגן החדש הם לא הדבר הצבעוני היחיד באזור – גם ההיסטוריה של המקום צבעונית ביותר. במקור, זה היה נמל מסחרי שבו עגנו ספינות סוחר מכל רחבי העולם, מה שאמר שהוא היה עמוס במלחים זרים שביקרו בפאבים, החנויות ובתי הבושת הרבים שפעלו באזור.

אז מה לנו ולאזור כל כך מפוקפק?

התשובה פשוטה: בשנות ה-70, הממשלה הדנית החליטה לשקם את האזור. נמל ניהאון הוכרז על ידי ראש עיריית קופנהגן כנמל במעמד מוזיאון של סירות עתיקות (אותן עדיין ניתן לראות חונות לצד התעלה). בשנת 1980 הותאם רציף הנמל למעבר הולכי רגל, ומאז האזור הפך לפופולרי ביותר בקרב תיירים ותושבי העיר.

כיום גם הבתים הישנים והיפים שופצו ומסעדות חולשות על הנמל הישן. כשאתם צועדים לצד התעלה, מקבלים את פניכם צלילי הג'אז והמראות של בתי קפה מרוצפים ואנשים שנהנים מהאווירה הרגועה ומהאוכל הנהדר. מנגד, אתה אף פעם לא מתרחק לגמרי מההיסטוריה הימית של האזור – סיורי שיט מודרכים לאורך התעלה יוצאים מהנמל.

ניהאון (Nyhavn): נמל קופנהגןת
תמונת פנורמה של צדו ה"שמשי" של הנמל

היסטוריה

נמל ניהאון נבנה בשנים 1670 עד 1673 ביוזמת מלך דנמרק, כריסטיאן החמישי. את התעלה חפרו אסירי מלחמה שוודים שנשבו במלחמת דנמרק-שוודיה (1658-1660). הנמל שימש שער ימי לעיר העתיקה של קופנהגן, כאשר כיכר המלך החדשה שימשה נקודת שינוע לסחורות של ספינות סחר ולשלל דגים. כמו שכבר ציינו, באותה התקופה האזור נודע לשמצה בשל ריבוי המסבאות ובתי הזונות שבו, והוא נודע כמעוזם הכמעט בלעדי של מלחים שיכורים.

עם השנים, ממדי הספינות היוצאות לשיט ימי בינלאומי גדלו, ורוחבו הקטן של הנמל כבר לא התאים לצורכיהן, אך הוא המשיך לשמש לתעבורת כלי שיט קטנים לשם הובלת מטענים בתוך דנמרק עצמה. לאחר מלחמת העולם השנייה והתפתחות הטכנולוגיה, עיקר הפעילות עברה לתעבורה היבשתית, כלי השיט הקטנים יצאו משימוש, ואותו "נמל חדש" נשאר כמעט ריק מספינות.

לקראת שנות ה-70 של המאה ה-20, הממשלה הדנית ופעילי ציבור הקימו את "אגודת ניהאון" (בדנית: Nyhavnsforeningen) במטרה להפיח חיים חדשים באזור הנמל. בשנת 1977 הנמל הוכרז כמוזיאון סירות עתיקות על ידי ראש עיריית קופנהגן, וכמו שציינו בשנת 1980 רציף הנמל הוחלף במדרכה המתאימה למעבר הולכי רגל.

תיירים ממלאים את נמל קופנהגן (צילום פרטי)
תיירים ממלאים את האזור בשעות האור (צילום פרטי)

Nyhavn של הנס כריסטיאן אנדרסן

על הגדה הצפונית של ניהאון בנויים בתים צבעוניים מעץ, לבנים וטיח. הבית העתיק ביותר, בית מס' 9, נבנה ב-1681.

במשך כ-20 שנה התגורר הסופר הנס כריסטיאן אנדרסן – בתחילה בבית מס' 20, בו הוא כתב את האגדות 'הטינדרבוקס', 'קלאוס הקטן וקלאוס הגדול' ו-'הנסיכה והאפונה', ולאחר מכן בבית מס' 67, המסומן כיום עם לוחית זיכרון. בין השנים 1871 ו-1875 התגורר אנדרסן בניהאון 18, וכיום נמצאת במקום חנות מזכרות העוסקת במורשתו.

טיפה צפונה יותר נמצא את פסל בת הים הקטנה – וזה מרגיש שלא משנה לאן נלך בסביבת ניהאון – רוחו של הנס כריסטיאן אנדרסן מלווה אותנו.

הבתים הצבעוניים של Nyhavn
הבתים הצבעוניים של Nyhavn – הבית הכחול במרכז הוא בית מס' 9

ניהאון כיום

לאורך הצד הצפוני והשמשי יותר, ניהאון משופע בברים ומסעדות רבים הפונים לנמל, אשר מפוצצים במבקרים ותיירים לאורך רוב שעות היום. פירוט שלהם ניתן למצוא באתר המקומי של Nyhavn.

בקצה המערבי של ניהאון ישנו פסל הנצחה בשם "עוגן הזיכרון" (בדנית: Mindeankeret), לזכרם של מעל 1,700 קצינים וימאים דנים ששירתו בצי המלכותי, צי הסוחר או בכוחות בעלות הברית, והקריבו את חייהם במלחמת העולם השנייה.

הגעה ל-Nyhavn

כתובת – Nyhavn 1-71, 1051 København K

בקצהו המערבי של נמל ניהאון נמצאת תחנת המטרו קונגנס ניטורב. שני הקווים העיקריים של המטרו של קפונהגן – M1 ו-M2 – שניהם עוצרים בתחנה.

בשנת 2016 נחנך הגשר Inderhavnsbro ("גשר הנמל הפנימי") המחבר בין ניהאון לכריסטיאנסהאון. זהו גשר מתרומם הכולל מסלול הולכי רגל ואופניים באורך 180 מטרים, שזכה לשם "גשר הנשיקה" לאור צורתו.