סופרקילן

פארק סופרקילן ושכונת נורברו

סופרקילן הוא גן ציבורי הנמצא בשכונת נורברו בקופנהגן. הפארק נועד להפגיש בין קהילת המהגרים והתושבים המקומיים, ולקדם סובלנות. אזור הפארק כולל את אחת הקהילות המגוונות ביותר מבחינה אתנית בדנמרק, והוא מהווה מקום מפגש עבור תושבים מקומיים ואטרקציה תיירותית.

אורכו של הפארק הוא כ-750 מטר, במרכזו מסלול לרוכבי אופניים והוא משתרע על שטח כולל של כ-30,000 מ"ר. הוא מחולק לשלושה אזורים עיקריים: הכיכר האדומה, השוק השחור והפארק הירוק. בעוד שהכיכר האדומה מציעה חיים מודרניים, אורבניים עם בית קפה, מוזיקה וספורט, השוק השחור הוא הכיכר העירונית הקלאסית עם מזרקה וספסלים, והפארק הירוק הוא מקום לפיקניקים, ספורט והליכה עם הכלב.

המרחבים הפתוחים החלקים פופולריים בקרב גולשי סקייטבורד בעוד שהצורות הפיסוליות והקווים האמנותיים הופכים אותו לרקע נהדר לפוסט באינסטגרם. הוא רשום באופן קבוע כאחד מהאתרים הטובים ביותר בעיר, וזכה ונבחר לפרסי עיצוב ואדריכלות עולמיים רבים.

גיוון בשכונת נורברו

נורברו הייתה שכונת עוני שחלקים ממנה (ממזרח וממערב לפארק) נותקו משאר חלקי העיר על ידי שני כבישים מהירים. האזור היה מוקד להתפרעויות בשנת 2006 בעקבות פרשת קריקטורת מוחמד. הפארק נבנה כחלק מתוכנית להתחדשות עירונית של עיריית קופנהגן בשותפות עם ארגון פילנתרופי פרטי. המטרה הייתה לשדרג את שכונת נורברו ולהביא אותה לרמה גבוהה של פיתוח עירוני – מה שיעורר השראה גם בקרב ערים ומחוזות אחרים. האדריכלים הם תושבי קופנהגן שחוו את הוונדליזם והאלימות של הפרות סדר ברחובות ממש מחוץ למשרדם והחליטו להתמקד ביצירת מרחבים עירוניים לקידום אינטגרציה בין עדות, דתות, תרבויות ושפות שונות. בהתאם, הפארק נוצר כמעין תערוכה עולמית לתושבים המקומיים, הבאים מיותר מ-60 לאומים, שהצליחו לתרום לפרויקט את רעיונותיהם וחפצי אמנות שלהם.

רבים מהחפצים בפארק יובאו או הועתקו במיוחד מעיצובים זרים. הם כוללים נדנדות מעיראק, ספסלים מברזיל, מזרקה ממרוקו ופחי אשפה מאנגליה. ישנם שלטי ניאון מכל רחבי העולם המפרסמים כל דבר, החל ממלון רוסי ועד מכון יופי סיני. אפילו מכסי הביוב מגיעים מזנזיבר, גדנסק ופריז. בסך הכל ישנם 108 צמחים וחפצי אמנות המדגימים את המגוון האתני של האוכלוסייה המקומית. חפצים אלה מסייעים לסמל את הבעלות המשותפת של התושבים על הפארק.

האזור ה-"שחור" של פארק סופרקילן
האזור ה-"שחור" של הפארק. משמאל ניתן לראות את המזרקה המרוקאית
הכיכר האדומה בפארק סופרקילן
הכיכר האדומה בפארק סופרקילן. ניתן לראות את מסלול האופניים שחוצה את הפארק.

ואכן, נראה שהפרויקט הצליח. מעבר לעובדה שתנועת הולכי הרגל ורוכבי האופניים באזור גדלה משמעותית, הפארק משמש כמקום מפגש לתושבי השכונה המגוונת ביותר מבחינה אתנית בדנמרק ומושך מבקרים מרחבי העיר ומכל העולם.

הפרויקט זכה בפרס AIA לשנת 2013 בקטגוריית עיצוב אזורי ועירוני על ידי המכון האמריקאי לאדריכלות. הוא נבחר לעיצוב השנה של מוזיאון העיצוב בלונדון וכן לפרס האיחוד האירופי לארכיטקטורה עכשווית. סופרקילן היה גם אחד מששת הזוכים בפרס אגא חאן לארכיטקטורה לשנת 2016, שהוכר על פעילותו לקידום האינטגרציה בחברה של הקבוצות הדתיות והאתניות השונות המתגוררות באזור – וזאת למרות המתחים ביניהן – בעזרת שילוב של הומור, היסטוריה וקצת היבריס.

פלטפורמות תיירות שונות כוללות את הפארק ברשימת אטרקציות מומלצות בקופנהגן (וכך גם אנחנו), והוא משמש כרקע עבור פרסומות וסרטי טלוויזיה רבים.

סופרקילן
סככה רוסית בפארק סופרקילן
התמנון היפני בפארק בשכונת נורברו
התמנון היפני בפארק – אזור משחק מומלץ לילדים

הגעה לסופרקילן

כתובת: Nørrebrogade 208, 2200 København N