סמורברוט

סמורברוד (Smørrebrød): כריך פתוח דני מסורתי

סמורברוד (בדנית Smørrebrød – הלחם של המילים "חמאה" ו"לחם") הוא כריך פתוח המורכב לרוב מפרוסת לחם שיפון כהה עליה מרוחה חמאה, ומעליהם תוספות שונות כגון נקניק, נתחי בשר, דגים, גבינה, ביצים, ממרחים שונים, וכו'. הסמורברוד נחשב למאכל הלאומי המסורתי של דנמרק, וקופנהגן מלאה במסעדות מקומיות מופלאות שמגישות אותו.

כשהם מסודרים יפה יפה בחלונות הראווה של בתי הקפה, מוגשים במסעדות מיוחדות, וארוזים בקופסאות אוכל מותאמות אישית משלהם – כריכי ה-Smørrebrød נמצאים בכל מקום בדנמרק. כשהם נושאים עליהם כמויות של הרינג כבוש, כפיות של קרם חזרת חריף או הרים של שרימפס טרי -תשכחו מכל מה שאתם חושבים שאתם יודעים על כריכים; הדברים האלו בליגה אחרת לגמרי. הרשו לי להציג בפניכם את הארוחה הדנית האהובה ביותר – סמורברוד.

אז מה זה סמורברוד?

בצורה הפשוטה ביותר שלהם, סמורברוד הם כריכים פתוחים הבנויים על שכבה דקה של לחם שיפון מחמצת צפוף הנקרא רוגברוד (rugbrød). שמו של הסנדוויץ' עצמו מגיע משילוב של המילים הדניות לחמאה (סמור) ולחם (ברד). עם זאת, לעתים רחוקות תמצאו כריך אחד שמגביל את עצמו לשני המרכיבים הללו. לדברי מומחית האוכל הדנית טרין האנמן, סמורברוד הפך לבחירת ברירת המחדל לכל מי שחיפש ארוחת צהריים זולה ומשביעה בסוף המאה ה-19, כאשר עובדי המפעלים החלו לאכול את ארוחת הצהריים שלהם מחוץ לבית. הפועלים העמיסו על הלחם את השאריות שנשארו להם מארוחות קודמות יחד עם רוטב זול וממלא וקיוו שכמה כריכים פתוחים כאלו ישביעו אותם עד לארוחת הערב. ובלי לשים לב, נולדה לנו מסורת גסטרונומית.

עם השנים, הסמורברוד הפך פופולרי גם ביתר מדינות סקנדינביה. הגרסה הנורווגית של הכריך מכונה "סמרברד" (Smørbrød) והגרסה השוודית של הכריך מכונה "סמורגוס" (Smörgås).

וגם כיום, על פרוסת לחם שאינה גדולה יותר מחפיסת קלפים, הדנים מערימים כל דבר, מנהרות של מיונז עם צלפים ועד פירמידות של קציצות בשר. מרקוס שולר, האדם שמאחורי בלוג האוכל Danish Sandwich, מסביר שסמורברוד צריך להיות "מסודר כך שהוא נראה נחמד, עם מרקם וניגודיות מפורטים יותר מאשר סנדוויץ' רגיל". הפרטים והניגודים האלה הם מה שהופך את הסמורברוד לחוויה קולינרית שאתם פשוט חייבים לנסות.

סמורברוד

איך אוכלים סמורברוד?

אז לפני שאתם קופצים ראש לתוך צלחת כריכים דניים שכזו, רצוי להכיר את השגרה הוותיקה שקובעת את הדרך הנכונה להכין ולאכול סמורברוד. "הדנים דבקים בחוקים הנוגעים לסמורברוד, הם מאוד רגישים בהקשר הזה", מעיר שולר.

הכללים האלה מחייבים שילובי מרכיבים, שימוש בכלים ורצף נכון של אכילת סוגים שונים של סמורברוד. כמה מהחוקים הם די אינטואיטיביים: הימנעו מערבוב סוגים שונים של חלבונים; שימו שכבות של תוספות דקות תחילה, ורק לאחר מכן את העבות.

אבל יש כמה חוקים אחרים שהם קצת פחות ברורים. במידה ואתם אוכלים כמה סוגים שונים של כריכים שכאלו, התחילו עם הרינג ורק אז עברו לסוגי דגים אחרים. בנוסף, המשיכו לכריכים עם הבשר לאחר מכן, וסיימו עם אלו עם הגבינה. זה נשמע מטופש, עד שאתה מקפיד על הרצף ומבין את ההיגיון הקולינרי (ההרינג החומצי מכין את החך לבשרים עשירים, שיהיו כבדים לאכילה אחרי כריך פשוט עם גבינה).

אבל איך אוכלים את הכריך עצמו? זו הנקודה בה אתם צריכים להילחם בנטיות הטבעיות שלכם כישראלים לאכול עם הידיים. זכרו, הכריך הזה הוא פתוח, כך שסביר להניח שהתוספות יחליקו לצדדים, יבאסו לכם את הביס וילכלכו את הסביבה. במקום זאת, תקפו את הסמורברוד שלכם בעדינות עם מזלג וסכין – בדיוק כפי שהדנים מאומנים לעשות מגיל צעיר. כשהסכין שלכם מנסר את הלחם הצפוף, התוספות נלחצות לתוך הלחם עם החמאה, והמזלג תופס את התוספות ומונע מהן לגלוש הצידה.

סמורברוד כריך דני פתוח

מסעדות מומלצות

אני לא אוהב להמליץ על מסעדות ספציפיות מכיוון שאני מאמין שהתחום כל הזמן משתנה: מסעדות חדשות נפתחות, ישנות נסגרות, והאיכות עולה ויורדת. חלק מהארוחות הטעימות ביותר שיצא לי לאכול בקופנהגן היו דווקא בדוכני הפופ-אפ בשוק האוכל, ובאופן כללי אני מאמין שאוכל טעים זה שילוב של הטעם האישי, הסיטואציה, השעה ואפילו מזג אוויר.

אז אנסה להימנע מלתת המלצות חד משמעיות, אבל בכל זאת לפי מספר מקורות Ida Davidsen הוא המקום המפורסם ביותר בעיר לסמורברוד, המופעל על ידי דור חמישי לאותה המשפחה. יש בו מגוון עשיר של תוספות, צוות שירותי ואפשרות נהדרת לארוחת צהריים דנית טיפוסית. מומלץ להזמין מקום מראש ולנסות את ממרח הדגל "הנס כריסטיאן אנדרסן": כבד קצוץ, בייקון ועגבניות. היא נמצאת בכתובת Store Kongensgade 70, לא הרחק מקונגנס ניטורב (Kongens Nytorv). אתר המסעדה.

באופן כללי, כל הרחוב המקביל לרחוב הקניות Stroeget היוצא מ-"כיכר המלך החדש", קונגנס ניטורב (Kongens Nytorv) ידוע בתור כזה שמציע מגוון של מסעדות מקומיות שמגישות סמורברוד במחירים נגישים. שווה ללכת לשם, לשטוף את העיניים בחלונות הראווה, ולבחור מה שנראה לכם הכי מושך.